Bediüzzaman Neden Aziz Tabirini çok Kullanıyor ?
190/265
بِاسْمِهِسُبْحَانَهُ اَلسَّلاَمُعَلَيْكُمْوَرَحْمَةُاللّهِوَبَرَكَاتُهُاَبَدًادَائِمًا
Aziz, sıddık kardeşim Sabri!
O hocanın “Aziz” kelimesine itirazına deriz:
Evvelâ: Eskiden beri ve ehl-i ilim mükâtebelerinde “Aziz kardeşim, aziz arkadaşım” ve umum halkın muhaverelerinde “Azizim, azizim” tabirleri, sıfat ve mana-yı lügavî itibariyledir. Hem تُعِزُّمَنْتَشَاءُsırrına göre insana verilen “Aziz” lafzı İlm-i Sarf usûlünce فعيلبمعنىمفعولdür. Yani izzete mazhar olmuş demektir.
Sâniyen: Gerçi “Aziz” ismi, esma-i hüsnadandır. İsim olarak başkada istimal edilmez. Fakat manası itibariyle sıfat olarak daima hem “Aziz”, hem esma-i İlahiyeden “Halîm ve Hakîm ve Mâlik ve Melik ve Alîm ve Âlim ve Mü’min ve Semi’ ve Basîr” gibi çok istimal edilmiş. Hiç kimsenin hatırına itiraz gelmez. Yoksa اَلسّلاَمُالْمُؤْمِنُالْمُهَيْمِنُالْعَزِيزُالْجَبّارُ*اِنّاللّهَعَزِيزٌحَكِيمٌdeki Mü’min ismi, sıfat manasıyla umum mü’minlere ümmetçe verilmesi ve Hakîm ismi, sıfat manasıyla bütün doktorlara bütün halk tarafından istimal edilmesi; o zâtın itirazına göre hata ve günah olmak lâzımgelir. Bunlara kıyasen Mâlik ismi ve Semi’ ve Basîr isimleri, sıfat manasıyla herkese her vakit veriliyor.
Sâlisen: Benim de eski ülemaya iktidaen bu “Aziz” kelimesini sıfat olarak kardeşlerime vermenin sebebi ise; onlar dini ve ilmi dünyaya âlet yapmadıklarından ilmin ve dinin izzetini muhafaza ettiklerinden, (temsilde hata yok) Yusuf Aleyhisselâm’ın Aziz-i Mısır olması gibi bunlar da derecelerine göre bu asrın azizleridirler. Cenab-ı Hak onları aziz ediyor. يُعِزُّمَنْيَشَاءُsırrına mazhar ediyor, diye istimal ediyorum.
Râbian: Öteki hocanın وَ بِاْلآيَةِالْكُبْرَىاَمِنِّىمِنَالْفَجَتde فَجَتْkelimesine şübhesi manasızdır. Çünki bu kelime Süryanî’dir. İmam-ı Gazalî (R.A.) İmam-ı Nureddin’den (R.A.) aldığı dersle Celcelutiye’deki bütün Süryanî kelimeleri tefsir etmiş. فَجَتْ; musibet, helâket, hata, bela gibi manadadır demiş.
Hâmisen: Vehbi Hoca’nın hacca gitmesi mübarektir. Allah selâmet versin. Oradaki bütün ülemaya ve müftüye ve Nurculara çok selâm ederim ve dualarını rica ederim. Senin mübarek mahdumunun güzel manzumesini daha okuyamadım. Sonra bakarım. (1)
اَلْبَاقِىهُوَالْبَاقِى
Kardeşiniz
Said Nursî
Haşiye:
1: Badıllı Arşivinden
Yozgatnur http://yozgatnur66.blogcu.com/bediuzzaman-neden-aziz-tabirini-cok-kullaniyor/19750995
26.09.2014
Nurdersi.com
Allah cc razi olsun
26.09.2014
Ziyaretci
isim yanlis olmus...Eyyup (a.s) yerine galiba Yunus (a.s) yazacaktiniz....
25.09.2014
SÛRET - SURET - Yasin125720.06.2013
SIRR-I AKREBİYETİN USÛLÜ 1 - Onur Akdeniz kardeş244827.06.2013
Yorumlar
Yorum YapBediüzzaman Neden Aziz Tabirini çok Kullanıyor ? 190/265 بِاسْمِهِسُبْحَانَهُ اَلسَّلاَمُعَلَيْكُمْوَرَحْمَةُاللّهِوَبَرَكَاتُهُاَبَدًادَائِمًا Aziz, sıddık kardeşim Sabri! O hocanın “Aziz” kelimesine itirazına deriz: Evvelâ: Eskiden beri ve ehl-i ilim mükâtebelerinde “Aziz kardeşim, aziz arkadaşım” ve umum halkın muhaverelerinde “Azizim, azizim” tabirleri, sıfat ve mana-yı lügavî itibariyledir. Hem تُعِزُّمَنْتَشَاءُsırrına göre insana verilen “Aziz” lafzı İlm-i Sarf usûlünce فعيلبمعنىمفعولdür. Yani izzete mazhar olmuş demektir. Sâniyen: Gerçi “Aziz” ismi, esma-i hüsnadandır. İsim olarak başkada istimal edilmez. Fakat manası itibariyle sıfat olarak daima hem “Aziz”, hem esma-i İlahiyeden “Halîm ve Hakîm ve Mâlik ve Melik ve Alîm ve Âlim ve Mü’min ve Semi’ ve Basîr” gibi çok istimal edilmiş. Hiç kimsenin hatırına itiraz gelmez. Yoksa اَلسّلاَمُالْمُؤْمِنُالْمُهَيْمِنُالْعَزِيزُالْجَبّارُ*اِنّاللّهَعَزِيزٌحَكِيمٌdeki Mü’min ismi, sıfat manasıyla umum mü’minlere ümmetçe verilmesi ve Hakîm ismi, sıfat manasıyla bütün doktorlara bütün halk tarafından istimal edilmesi; o zâtın itirazına göre hata ve günah olmak lâzımgelir. Bunlara kıyasen Mâlik ismi ve Semi’ ve Basîr isimleri, sıfat manasıyla herkese her vakit veriliyor. Sâlisen: Benim de eski ülemaya iktidaen bu “Aziz” kelimesini sıfat olarak kardeşlerime vermenin sebebi ise; onlar dini ve ilmi dünyaya âlet yapmadıklarından ilmin ve dinin izzetini muhafaza ettiklerinden, (temsilde hata yok) Yusuf Aleyhisselâm’ın Aziz-i Mısır olması gibi bunlar da derecelerine göre bu asrın azizleridirler. Cenab-ı Hak onları aziz ediyor. يُعِزُّمَنْيَشَاءُsırrına mazhar ediyor, diye istimal ediyorum. Râbian: Öteki hocanın وَ بِاْلآيَةِالْكُبْرَىاَمِنِّىمِنَالْفَجَتde فَجَتْkelimesine şübhesi manasızdır. Çünki bu kelime Süryanî’dir. İmam-ı Gazalî (R.A.) İmam-ı Nureddin’den (R.A.) aldığı dersle Celcelutiye’deki bütün Süryanî kelimeleri tefsir etmiş. فَجَتْ; musibet, helâket, hata, bela gibi manadadır demiş. Hâmisen: Vehbi Hoca’nın hacca gitmesi mübarektir. Allah selâmet versin. Oradaki bütün ülemaya ve müftüye ve Nurculara çok selâm ederim ve dualarını rica ederim. Senin mübarek mahdumunun güzel manzumesini daha okuyamadım. Sonra bakarım. (1) اَلْبَاقِىهُوَالْبَاقِى Kardeşiniz Said Nursî Haşiye: 1: Badıllı Arşivinden Yozgatnur http://yozgatnur66.blogcu.com/bediuzzaman-neden-aziz-tabirini-cok-kullaniyor/19750995
26.09.2014Allah cc razi olsun
26.09.2014isim yanlis olmus...Eyyup (a.s) yerine galiba Yunus (a.s) yazacaktiniz....
25.09.2014